راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲

0

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲ می تواند به شما در جهت تهیه یک لپ تاپ حرفه ای و مناسب گیم کمک زیادی کند. امروزه بازی های کامپیوتری طرفداران بسیاری پیدا کرده اند و کمتر کسی پیدا می شود که ساعاتی از اوقات فراغت خود را به این نوع بازی های سرگرم کننده و هیجان انگیز اختصاص ندهد. طبیعتاً اجرای این بازی ها نیازمند یک سیستم مناسب و حرفه ای بوده که این سیستم ها می بایست از خصوصیات و قابلیت های ویژه ای نیز برخوردار باشند. بر همین اساس ما در این مطلب قصد داریم به یک سری از مهم ترین ویژگی های لپ تاپ های گیمینگ بپردازیم که شامل بررسی پردازنده، کارت گرافیک، رم، حافظه، نمایشگر، ویژگی های ساختاری و کاربردی این دستگاه ها می شود و به صورت زیر است:

پردازنده (CPU) در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲

همانطور که می‌دانید پردازنده ها مهمترین بخش سیستم‌های کامپیوتری و لپ تاپ ها هستند. دو شرکت معروف AMD و Intel نیز که به عنوان مهمترین و با سابقه‌ترین شرکت های عرضه کننده پردازنده های لپ تاپ شناخته می شوند، هر ساله مدل های جدید و پیشرفته پردازنده‌های سیستمی را وارد بازار می‌کنند که از آنها با عنوان پردازنده نسل n ام یاد می شود. لذا هر چه عدد نسل پردازنده (n) بیشتر باشد، سیستم مورد نظر از سرعت و کارایی بیشتر برخوردار است. به عنوان مثال یک سیستم با پردازنده نسل ۱۰ در مقایسه با یک سیستم کاملاً مشابه ولی با پردازنده نسل ۷ از سرعت پردازش بیشتری برخوردار است که در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲ باید بدان توجه شود.

مورد دیگر در رابطه با پردازنده‌ها، توجه به سرعت اجرای پردازنده یا Clock Speed بوده که از فاکتورهای مهم در خرید لپ تاپ‌های گیمینگ به شمار می‌روند. اصطلاح Clock Speed به معنای سرعت اجرای همزمان چند دستور در سیستم بوده که با واحد گیگاهرتز (GHz) نشان داده می شود. به عنوان مثال یک پردازنده با GHz 3.2 = Clock Speed قادر خواهد بود به طور همزمان ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون سیکل را در ثانیه اجرا کند. بر همین اساس در هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ لازم است به فاکتور Clock Speed سیستم توجه شود که هر چه این مقدار بیشتر باشد، سیستم شما بازی های کامپیوتری را بهتر اجرا خواهد کرد.

فاکتور دیگر در رابطه با نوع پردازنده در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲، توجه به تعداد هسته های این پردازنده ها بوده که از اهمیت بسیاری برخوردار است. هر چه تعداد این هسته ها بیشتر باشد، سیستم مورد نظر توانایی بیشتری در اجرای روان بازی ها دارد. لذا در لپ تاپ های گیمینگ وجود حداقل ۶ الی ۸ هسته در پردازنده از ضروریات است.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ 2022 (1)

کارت گرافیک (GPU) در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲

کارت گرافیک یا پردازنده گرافیکی نقش بسیار مهمی در پردازش و نوع خروجی تصاویر سیستم‌های کامپیوتری یا لپ تاپ‌ها دارد؛ بنابراین در هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ لازم است به این فاکتور توجه ویژه شود. در حالت کلی لپ تاپ هایی که پردازنده گرافیکی آنها به صورت مجتمع طراحی شده است برای گیمینگ مناسب نیستند، لذا کاربران علاقه‌مند به بازی های ویدیویی می‌بایست از لپ تاپ هایی با پردازنده‌های گرافیکی مجزا و قدرتمند استفاده نمایند. لپ تاپ‌های گیمینگ اغلب دارای کارت گرافیک RTX یا Nvidia GeForce GTX هستند و کارت های سری ۳۰ (RTX 3060 Max-Q) از قدرتمندترین کارت های گرافیک برای این سیستم‌ها به شمار می روند.

کارت های گرافیک AMD به عنوان پردازنده های گرافیکی متداول در لپ تاپ ها، شامل نمونه هایی چون سری Radeon هستند که مدل های RX 5600M، RX 5000M و RX 5700M آنها از قدرتمندترین این پردازنده ها برای گیمینگ به شمار می روند. حال چنانچه سطح انتظارات بالاتری از اجرای بازی های کامپیوتری دارید و به بازی های سبک VR علاقه مند هستید، می توانید از کارت های RTX 2070 و RTX 2080 استفاده نمایید که البته این پردازنده ها از قیمت بالایی برخوردار هستند.

در آخر توصیه ما به علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری علی‌الخصوص بازی های متداولی چون فورتنایت، دوتادو، ماینکرفت و غیره این است که جهت اجرای هر چه بهتر این بازی ها می توانند از کارت های سری Quadro، GeForce و Iris استفاده نمایند که از کارایی سبک‌تری برخوردار هستند. کارت های گرافیکی AMD با عنوان Radeon نیز در دسترس هستند که آنها را متناسب با رده ای که دارند با حرف R به همراه یک عدد نمایش می دهند. به عنوان مثال کارت گرافیت R3 جزء کارت‌های رده پایین، R7 جزء رده متوسط و R9 جزء کارت‌های رده بالا محسوب می شود و از کارایی بالایی برخوردار است.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ 2022 (2)

حافظه دائمی و فضای ذخیره‌ سازی در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲

برای یک دوره طولانی حافظه های دائمی مدل HDD که با عنوان «درایوهای هارد دیسک» نیز شناخته می شوند به صورت متداول در اغلب سیستم های کامپیوتری و لپ تاپ ها مورد استفاده قرار می گرفتند؛ اما امروزه این مدل حافظه ها جای خود را به مدل SSD داده که به مراتب از کارایی و سرعت بالاتری در مقایسه با مدل های HDD برخوردار هستند. لذا حافظه های مدل SSD برای لپ تاپ های گیمینگ مناسب تر بوده که در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲ لازم است بدان توجه ویژه شود.

البته لازم به ذکر است که لپ تاپ های با حافظه SSD از قیمت بالاتری برخوردار هستند که علاقه مندان به این سیستم ها باید این فاکتور را در بودجه خرید خود لحاظ کنند. همچنین لپ تاپ شما باید از حافظه دائمی کافی برای دخیره مراحل بازی برخوردار باشد و از این رو اگر به دنبال اجرای چندین بازی بر روی سیستم خود هستید به دنبال تهیه و یا ارتقای بالای یک ترابایتی حافظه در لپ تاپ خود باشید.

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی در ۱۴۰۱

رم (RAM) در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲

رم لپ تاپ که با عنوان Random Access Memory یا حافظه کوتاه مدت سیستم نیز شناخته می شود به منظور اجرای همزمان برنامه ها و بازی های کامپیوتری طراحی شده است؛ بدین صورت که هر چه رم لپ تاپ بالاتر باشد، سیستم بهتر و کامل تر می تواند چند برنامه را به طور همزمان اجرا کند. از طرف دیگر بیشتر بازی های کامپیوتری از حجم بالا و دستورالعمل های گسترده ای برخوردار هستند که در هنگام استفاده به یک فضای اجرایی بزرگتری نیاز دارند؛ بنابراین در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲ توجه به ظرفیت رم از اولویت های انتخاب این دستگاه ها به شمار می رود.

به طور کلی یک لپ تاپ گیمینگ باید از حداقل رم ۸ گیگابایت برخوردار باشد تا بتوان بازی های کامپیوتری معمول با کیفیت نسبتاً قابل قبول را در آنها اجرا کرد. در صورتی که تمایل به نصب و اجرای بازی های سنگین تر دارید شما به یک لپ تاپ با رم ۱۶ گیگ نیاز خواهید داشت. بر همین اساس لازم است سیستم خود را عوض کنید و یا با یک اقدام بهتر رم دستگاه را به ۱۶ گیگ ارتقا دهید. در آخر تهیه یک لپ تاپ با رم ۳۲ گیگ و یا ارتقای آن به این ظرفیت می تواند خیال شما را از اجرای بازی های جدید و سنگین با کیفیت بالا و تجربه لذت بخش راحت کند که آن هم نیازمند اختصاص بودجه بالایی جهت خرید این دستگاه هاست.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ 2022 (3)

صفحه نمایش در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲

نوع صفحه نمایش لپ تاپ از دیگر فاکتورهایی است که در هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ لازم است بدان توجه شود؛ چرا که کیفیت و اندازه صفحه نمایش می‌تواند تجربه لذت بخش تری را به علاقه مندان بازی ‌های کامپیوتری منتقل کند. از آنجایی که اکثر بازهای کامپیوتری با رزولوشن Full HD (1920×۱۰۸۰) عرضه می‌شوند تهیه یک لپ تاپ با نمایشگر Full HD برای علاقه مندان به بازی های کامپیوتری از الزامات است. البته نسخه های جدیدی از این بازی ها در دسترس هستند که از رزولوشن های ۲K (2560×۱۴۴۰) و ۴K (3840×۲۱۶۰) برخوردارند. اگر در زمینه تهیه این دستگاه ها محدودیت بودجه ای ندارید می‌توان لپ تاپ هایی با نمایشگر ۲K و ۴K را خریداری نمایید.

همچنین توجه به نرخ به روز رسانی صفحه نمایش از فاکتورهای مهم در انتخاب آنهاست. این اصطلاح به معنای تعداد دفعاتی است که در آن نمایشگر لپ تاپ در یک بازه زمانی (یک ثانیه) به روز رسانی می شود و آن را با هرتز (Hz) نشان می‌دهند. لذا هر چه نرخ بروز رسانی یک نمایشگر بالاتر باشد، نمایشگر سرعت بالاتری در پاسخ گویی و پردازش بازی دارد و تجربه بهتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نمایشگرها متناسب با نوع طراحی که دارند از نرخ به روز رسانی ۶۰ هرتز، ۱۴۴ هرتز و ۳۲۰ هرتز برخوردار هستند.

صفحه نمایش لپ تاپ های گیمینگ می‌بایست از حداقل نرخ به روز رسانی ۱۴۴ هرتز برخوردار باشد و سیستم‌هایی که نرخ به روز رسانی آنها ۳۲۰ هرتز است می توانند یک گزینه ایده‌آل برای علاقه‌مندان به بازی های کامپیوتری باشند. مورد دیگر سایز صفحه نمایش لپ تاپ (برحسب اینچ) بوده که کاربر می‌تواند متناسب با نیاز و بودجه‌ای که دارد یک لپ تاپ با صفحه نمایش مناسب را خریداری نماید. لپ تاپ‌های گیمینگ در مقایسه با سایر لپ تاپ‌ها معمولاً از نمایشگرهای بزرگتری بهره‌مند هستند.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ 2022 (4)

ویژگی های ساختاری و کاربری در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲

علاوه بر موارد بالا، یک سری مشخصات و فاکتورها در تهیه لپ تاپ های گیمینگ دیده می شود که لازم است مورد توجه کاربران و خریداران قرار گیرند. مورد اول جنس بدنه و استحکام آن بوده که لازم است بدان توجه کافی شود. همان طور که می دانید اجرای بسیاری از بازی های کامپیوتری نیازمند استفاده از کیبورد بوده و این بخش از لپ تاپ به دلیل تعامل بالایی که با کاربر دارد می بایست از جنس مرغوب و استحکام کافی برخوردار باشد و در دراز مدت دچار استهلاک نشود.

بر همین اساس بهتر است لپ تاپ های با قیمت بالا که از بدنه مقاوم تری برخوردار هستند را خریداری نمایید. نورپردازی کیبورد و بخش های مختلف لپ تاپ های گیمینگ علاوه بر افزایش زیبایی این دستگاه ها باعث بالا رفتن قیمت آنها نیز می شود که در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲ لازم است بدان توجه شود. مورد دیگر در این رابطه توجه به وزن لپ تاپ گیمینگ بوده که لازم است متناسب با شرایطی که دارید انتخاب شود. اگر لازم است لپ تاپ خود را به طور منظم از جایی به جای دیگر حمل کنید بهتر است مدل های سبک تر این دستگاه ها را خریداری نمایید.

سخن آخر

یک لپ تاپ گیمینگ مناسب و کاربردی از یک سری مشخصات و قابلیت های ویژه برخوردار بوده که علاقه مندان به بازی های کامپیوتری می بایست در هنگام تهیه این دستگاه ها بدان توجه کافی داشته باشند. بر همین اساس ما در این مطلب سعی کردیم با معرفی نوع پردازنده، کارت گرافیک، رم و غیره در این دستگاه ها تحت عنوان راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۲، شما مخاطبان را در امر خرید این لپ تاپ‌ها یاری کنیم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باتشکر از ارسال نظر شما